Procesy biznesowe to sekwencja działań, które muszą być wykonywane na bieżąco dla płynnego funkcjonowania firmy. Są to np. obsługa zleceń klientów, zamówienia towaru, obsługa faktur, obieg dokumentów, wnioski urlopowe itp.

Charakteryzują się zazwyczaj dużą regularnością i są bardzo istotne dla normalnego funkcjonowania firmy. Procesy biznesowe wymagają precyzyjnego zdefiniowania i standaryzacji.

Im bardziej ustandaryzowane i konsekwentnie realizowane są procesy biznesowe, tym lepiej funkcjonuje firma, bez niepotrzebnych przestojów i wewnętrznych „zgrzytów”.

Niemal wszystkie procesy biznesowe można i warto zautomatyzować. Przede wszystkim chodzi tu o powtarzalne czynności, które dają się precyzyjnie zdefiniować, a są często bardzo pracochłonne. Osiągamy wtedy następujące korzyści:

  1. Uwalniamy czas i energię pracowników umożliwiając im podjęcie bardziej wymagających zadań, istotniejszych z punktu widzenia biznesowych celów firmy;
  2. Zapewniamy niezakłóconą, konsekwentną realizację procesów eliminując ryzyko błędów ludzkich (maszyna nie zapomina i się nie myli);
  3. Osiągamy wymierne korzyści finansowe wynikające ze zmniejszenia kosztów bieżącego funkcjonowania firmy oraz kosztów ewentualnych działań naprawczych, gdy procesy nie są realizowane prawidłowo z powodu błędów ludzkich.